In de wolken

4 juli 2017 - Kaskikot, Nepal

Hoi allemaal,

Inmiddels zit ik weer  op een andere mooie plek in Nepal, in Kaskikot. Ik ben hier in twee dagen naar toe gelopen. Afgelopen zaterdag ben ik naar Lakeside gegaan, met al m'n bagage naar hotel Annapurna,geregeld door VSN. Gelu van VSN zou daar 's middags aankomen vanuit Kathmandu. Hij had daar de bus genomen met 4 vrijwilligers en zou in de middag  in Pokhara zijn. Ik kon om 12 uur al inchecken. En heel decadent, maar ik dacht, oh, wat heerlijk, een hotelkamer! Even niet naar het geteut en geschreeuw van Rheka luisteren en het voortdurende geruzie tussen haar en haar zoon. Dus lekker rondgelopen in Pokhara, lekker gegeten en tegen 4 uur weer naar hotel gegaan om te wachten op Gelu en de rest. Om 20 uur heb ik Ajamber van VSN maar es een berichtje gestuurd of hij misschien wist waar Gelu was en hoe het met hem was. De busreizen zijn ook niet helemaal zonder gevaar; er rolt er regelmatig een het ravijn in. Ajamber wist te vertellen dat er een landslide was geweest door de hevige regenval en dat de bus daardoor niet verder kon en dat ze al uren stil stonden. Verschrikkelijk. Uiteindelijk waren ze pas om 22 uur in het hotel. Ik was al enigszins aan het twijfelen of ik het vliegtuig terug zou nemen naar Kathmandu, maar dat weet ik nu zeker! De vlucht naar Kathmandu duurt maar 25 minuten. Daar heb ik wel 100 dollar voor over!
's Morgens met z'n allen ontbeten en in de jeep. We moesten een omweg nemen ook vanwege een landslide. We passeerden ook nog een huis waar het regenwater inclusief meegesleurde modder zo doorheen was gekomen. Alles stond buiten, onder de modder. Arme mensen. Het regenseizoen is nu wel echt begonnen. Als het regent (voornamelijk 's avonds) dan regent het ook enorm. En omdat Pokhara tussen de bergen ligt spoelt al het regenwater naar beneden en neemt daarbij dus regelmatig hele stukken berg al dan niet met wegen mee.
Na een uurtje gingen wij de jeep uit. Een Belgisch meisje bleef in de jeep met haar gids, zij moesten nog een stukje verder voor een trekking van 10 dagen.
Helaas regende het al toen we uit Pokhara vertrokken en begonnen we de wandeling ook in de regen met regenjas aan. Al de tijd dat ik in Pokhara was was het overdag helder, nu was dat kennelijk helaas over. Eigenlijk liepen we door de wolken heen, er was totaal geen uitzicht, terwijl dat hier prachtig moet zijn. Na verloop van tijd kwamen we aan in Autralian basecamp waar we ook gingen overnachten. Ook daar zaten we in de wolken. Maar goed, dat is wel weer een bijzondere experience. En toen maar hopen op een onbewolkte ochtend, want vanuit Autralian basecamp kun je besneeuwde toppen zien van diverse nepalese gebergten. In de middag viel ik in slaap en heb 3 uur geslapen! Hoewel ik echt geen slaaptekort kan hebben, want ik slaap meestal van 22 tot 7 uur. 's Avonds hebben we onder het genot van een biertje zitten kaarten en lekker gegeten.
Helaas bestond de volgende ochtend het uitzicht uit....... wolken. Zo jammer. Maar ja, het is ook niet het goede seizoen om in Nepal trekkings te doen. Nadeel van al die regen was dat alles behoorlijk glibberig was en dat er heel veel bloedzuigers waren. En die dag moesten we een heel eind afdalen, dus al glibberend en met regelmatig een bloedzuigercheck kwamen we beneden. We zijn door heel veel rijstvelden gelopen, wist niet dat die hier zo veel zijn, prachtig. Maar voor de rest vond ik het wel een beetje afzien eerlijk gezegd. Ook kom ik er achter dat mijn conditie echt helemaal niets is. Geen idee hoe dat komt, ik heb er in Nepal toch best wel wat wandelkilometers opzitten.
Beneden hebben we gewacht op de bus die ons naar het volgende plaatsje heeft gebracht. Daar zijn we na een lunch weer verder gelopen en na een uur bereikten we Kaskikot. Kaskikot is ook prachtig gelegen, tussen de rijstvelden, dus heel landelijk, heerlijk. Ook hier weer lekker basic: een hurktoilet en bucketshower buiten in een hokje. Daarbij een buffel die op het punt staat te bevallen, 3 varkens, een paar geiten en een grote groentetuin.
Vanmorgen zijn Gelu met de Amerikaanse vrijwilliger vertrokken. Dus ik ben hier nu nog met twee Australische meiden. We gaan straks naar de health post om te kijken of we daar iets kunnen  betekenen. Er is ons al verteld dat er niet veel patiënten zullen zijn, dus we zullen hier ook gewoon lekker wat gaan wandelen en relaxen.
In het huis waar ik nu verblijf is geen wifi. De wifi is hier zo'n 20 minuten lopen vandaan. Ik ga daar vanmiddag dus nog naar toe om dit blog te uploaden (hoop ik).

Afgelopen week hebben we op het schooltje het rijstplantfestival gevierd. We zijn met de schoolbus met 43 kinderen, 7 teachers en de principal naar de rijstvelden net buiten Pokhara gereden. De kinderen konden allemaal rijst planten. Aan het eind zaten ze natuurlijk allemaal onder de blubber, maar het was een spektakel. Daarna nog cola, sprite, en wat snackjes en toen weer terug met de bus naar de school.

En dan het grote nieuws: na mijn overwegingen van vorige week heb ik de knoop doorgehakt en ga inderdaad eerder terug naar Nederland dan ik in eerste instantie had gedacht. En voor nu voelt dat prima zo. Lekker nog een beetje zomer meepakken in Nederland, dat is toch beter dan vlak voor de winter terug komen. Daarbij had ik bedacht dat ik 23 augustus heel graag met Hanneke naar Noorderzonfestival in Groningen wilde. Het goedkoopste vliegticket kon ik boeken op 16 augustus. En toen dacht ik, nou ja, dan kan ik net zo goed met Fanny en Sheng terug naar Nederland op 11 augustus. Dus vervolgens heb ik geboekt voor 11 augustus. Dus ja, de focus  gaat nu al enigszins richting Nederland en wat ik daar allemaal weer ga doen. In ieder geval eerst maar es rustig bijkomen van alle belevenissen denk ik en iedereen weer zien!! Zin in!! En alvast voorzichtig tegen mijn paps en mams gezegd dat ik dan in januari misschien wel weer 3 maanden naar Cambodja ga.......

Wij gaan zo aan het ontbijt. Ik zit ook nu hier weer in de wolken, hopelijk klaart het nog een beetje op vandaag.

Tot volgende week!!

1. Wieni:
    Hoi Karine, leuk rijd week je blog wat beleef je veel. Groetjes Wieni
  2. Broertje:
    Hopen op mooi weer!! Geniet ervan! Xx
  3. Ingrid:
    4 juli 2017
    Wat jammer van de wolken die je het mooie uitzicht ontnomen hebben !
    De tijd vliegt voorbij en kan me goed voorstellen dat je met een goed gevoel de terug vlucht geboekt hebt,
    Wij hebben ook weer geboekt, gaan Maikel weer opzoeken en nu naar Nieuw Zeeland , heb er ook zoveel zin in !
    Geniet nog maar lekker
    Liefs Ingrid
  4. Sascha:
    4 juli 2017
    11 augustus weer terug ! En dan gaat het in ene toch wel snel ..Geniet nog van de laatste paar weken .. Nog een blog of 4 te gaan voor de thuisblijvers . Misschien is het leuk om nog een blog te posten als je straks daadwerkelijk weer thuis bent. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe je de overgang van daar naar hier ervaart.. Ik wens je voor nu nog een mooie tijd toe !! Liefs
  5. Karine:
    5 juli 2017
    Ha Sas, nog even en we kunnen weer aan de borrel! Ik zal zeker na thuiskomst nog een blog schrijven :)
  6. Fanny:
    7 juli 2017
    Karine terwijl jij in de wolken en regen zit schijnt hier het zonnetje. Leuk om weer te lezen hoe het met je gaat en wat je in een korte periode weer allemaal mee hebt gemaakt. Jij daar met je hoofd al een beetje in Nederland en Sheng en ik al helemaal met ons hoofd in Nepal.
    Tot snel !!!!
    Liefs van ons