Prachtig Bali

12 februari 2017 - Ubud, Indonesië

hoi allemaal,

Ik zit in Ubud. Vroeger was dit een kunstenaarsdorpje, nu een drukke toeristenplaats. Maar wat een geweldige sfeer! Overal hindoebeelden en hindoe entrees. Achter deze entrees homestay's en guesthouses met tempeltjes. Heel veel leuke restaurantjes en leuke winkeltjes.  Je kunt uren struinen door Ubud. Het verkeer is gestoord dat wel. Maar op een of andere manier heb je er niet heel veel last van. De hoofdstraat staat geregeld helemaal vast, een file van auto's waar zich scooters doorheen wurmen en ook de straten uitkomend op die hoofdweg staan bijna helemaal vast. Er zijn op heel Bali heel veel auto's en scooters. Tuktukjes heb je hier al 30 jaar niet meer, die rijden alleen nog op Jakarta. Om de 10 meter staat een motobike driver met een bordje in zijn hand 'taxi'. En het ergste is, al die motobike drivers vragen of je een taxi wil, soms van de overkant van de straat ' heeeee, motobike??' Dat is af en toe wel gekmakend. Ik heb best veel gelopen in Ubud en steeds ontdek je weer een straatje met winkeltjes en restaurantjes. Je kunt hier ook van alles eten: nasi goreng, gadogado, gegrilde tunafish en pizza. Bier is hier wel veel duurder dan in Cambodja, dus daar moest ik in het begin wel even aan wennen. Verder kun je ook hier voor 3 euro heerlijk eten. Ik heb een tempeltoertje gemaakt met nog 4 mensen. Een auto met airco rijdt je overal naar toe. Prachtige tempels gezien en rijstterrassen. Vanuit Ubud zelf wandel je zo de rijstvelden in.

Het weer is alleen een beetje waardeloos. De eerste dagen had ik nog mooi weer, daarna 's avonds een bui, iets dat je in het regenseizoen kunt verwachten. Maar gisteren om 12 uur 's middags al een flinke bui en vandaag regende het vanmorgen vroeg al. Ik had een wandeling willen maken, maar als het gaat regenen plenst het zo hard dat een dun regenjasje niet helpt (daar ben ik gisteravond achter gekomen). Ook wilde ik nog een cycletour boeken, maar durf het niet aan. In de regen op de fiets en tot op je onderbroek nat regenen doe je niet voor je lol. Heel jammer. Want eigenlijk ben ik nog lang niet klaar in Ubud. Maar hier nog langer in de regen zitten heeft niet zo veel zin meer.

Eergisteren in het Noorden van Bali een landslide geweest, door de aanhoudende regen. Hele wegen weg gespoeld, 12 doden. Munduk, waar dit gebeurde was mijn volgende bestemming, maar is nu niet heel handig. Ik had hier in Ubud een Nederlands stel ontmoet, erg gezellig mee gehad. Zij gingen die ochtend naar Lovina en waren door  Munduk heen gekomen, terwijl het daar dus een en al ellende was. Ze waren blij dat ze in Lovina aangekomen waren. Bij hun ook alleen maar regen, dus zij beramen zich nu  ook op een nieuw plan. Vanmorgen was er een aardbeving in het zuiden van Bali. Voor zover ik weet geen schade, maar ik begreep dat half Bali had zitten schudden, ik heb er niets van gemerkt. En toen ik net in Bali was gingen de boten naar de Gili eilanden niet vanwege te veel storm. Mensen, waar ben ik terecht gekomen?? Ik weet nu zeker dat Cambodja een hele relaxte bestemming is...... ;)

Op facebook even nagevraagd waar het nog wel een beetje droog weer was en nu heb ik besloten morgen naar een klein eilandje te gaan, Nusa Lembongan. Ik hoop dat als ik daar ben dat er nog boten naar het vaste land terug gaan, je weet het hier maar nooit ;)

Sanur was overigens een leuke start. Een heel lang strand (5 kilometer geloof ik) met allemaal eettentjes en ligbedden. Het had ook Griekenland kunnen zijn zeg maar. Sanur zit overvol met al dan niet gepensioneerde Nederlanders. Overal waar je loopt of zit hoor je Nederlanders. En dan nog een hoofdstraat met allemaal restaurantjes en winkeltjes. Een beetje overdone vond ik. Ik had een leuke homestay 200 meter van het strand waar iedere ochtend yoga werd gegeven op het strand,  waar je zo aan kon meedoen. De les werd in Indonesisch gegeven door een Indonesische yogagoeroe (heel lenig) dus ik moest af en toe een beetje om me heen kijken wat ik moest doen.

Ik kreeg toen ik in Sanur was een mailtje van Sjax. Hij had een liedje geschreven in Chhuck. En had het inmiddels voorzien van muzikale begeleiding. Hij beschrijft daarin zo prachtig de situatie van de familie op het dorp dat het mij ontroerde. Terwijl ik in Bali was realiseerde ik me dat ik een ervaring heb die fantastisch is; het leven op het dorp Chhuck. Als je daar bent dan wordt het al gauw gewoon dat ze eigenlijk niets hebben, wat Sjax in het nummer beschrijft; geen stoel, geen tafel, geen bed, geen schoenen, geen stortbak, geen stromend water, geen eigen plek om zich terug te trekken en ze komen niets tekort en ze hebben elkaar. Ik mocht het nummer nog niet met jullie delen, hij moet het nog officieel opnemen :(

Verder heb ik van de week sneeuwballen gegooid met Dauwe via FaceTime. Leuk! Ik mis het kleine mannetje af en toe wel. Even met hem kletsen zou toch wel heel leuk zijn, hij wordt zo groot! Maar hij houdt niet van praten tegen een telefoon denk ik.  Wat een sneeuw zeg in Nederland!

Ik ga de mooie Bali foto's er op zetten. Tot volgend week!

Knuffels, x

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Myranda:
    13 februari 2017
    Jammer van het weer Karine, prachtige foto's! Ik ga ze aan mijn nichtje laten zien, zij gaat ook naar bali....