Sidemen Bali en weer terug in Siem Reap

26 februari 2017 - Siem Reap, Cambodja

hoi allemaal,

Ik zit weer bij m'n vaste ' blogrestaurantje' in Siem Reap. Vrijdagavond hier weer terug gekomen. Heel grappig: veel mensen vroegen me of ik weg was geweest, ze hadden me een tijdje niet gezien. De mensen van de restaurantjes waar ik vaak kom, de tuktukdrivers die ik nooit nodig heb, de mensen van het hotel natuurlijk en ook de mensen in de maasagesalon uitten een blik van herkenning. Ze spreken amper engels, behalve 'oké?' (dat gaat dan over de massage) en ' you need pedicure' . En ja, voor mij voelt het weer als thuis komen. Ik vind het nog steeds een heerlijk plaatsje. En ik spreek  inmiddels wat woordjes khmer. De eerste dag vergat ik dat helemaal, ik moest weer helemaal inkomen.' o ja, ik sprak een beetje Khmer'. Op Bali heb ik geen enkele moeite gedaan om wat woordjes Indonesisch te leren. Verder moest ik er hier weer aan wennen dat het verkeer rechts rijdt. In Bali rijdt het verkeer dus links. Levensgevaarlijk met oversteken en fietsen. Je blijft gewoon steeds de verkeerde kant op kijken. Maar goed, inmiddels ben ik weer helemaal into Siem Reap. Net op de fiets naar de yoga geweest. Dorka, de yogateacher die les geeft in het mooie resort waar ik op zondagochtend vaak heen ga, geeft ook les op een andere locatie, peacecafe. (10 minuutjes fietsen) Omdat ik vanmorgen van hotel was gewisseld heb ik vanmiddag haar yogales bezocht bij peacecafe. Leuk haar weer te spreken en heerlijk weer een lesje van haar te krijgen.

Sidemen op Bali was een goede keus. Prachtig daar! Een klein dorpje en 1 weg de rijstvelden in met meerdere accomodaties en restaurantjes. Heel groen en rustig. Ik had een hele mooie accomodatie. De accomodaties waren daar wel heel duur. Ik had eerst 2 nachten geboekt, maar het was zo'n heerlijke plek dat ik toch nog maar een nachtje bij geboekt had. Het meisje van de receptie vertelde me dat ze me een kamer had gegeven die nog duurder was dan dat ik betaalde, omdat het laagseizoen was. Ik heb daar met een gids gewandeld. Dat was goed, want de paadjes die hij koos had ik zelf nooit gevonden. We moesten dwars door de rivier heen en liepen dwars door de gewassen. Als de velden niet gebruikt worden voor rijst dan worden er andere gewassen verbouwd: spinazie, pinda's, allerlei bladgroente, mais en meer. De wandeling duurde 3 uur. Het zweet gutste van me af. 3 uur in de zon gelopen! Echt de moeite waard en goed gezelschap. Verder daar heerlijk gegeten bij de kleine restaurantjes. Nog meer gelopen en genoten van m'n mooie terrasje bij de kamer en het zwembad. Vanaf Sidemen naar Sanur gegaan, weer vlakbij het vliegveld. Van Sidemen naar Sanur was ongeveer anderhalf uur. Bali is een klein eiland, dat maakt ook dat het makkelijk te bereizen is.

En in Sanur weer een nieuwe experience: ik heb in een hostel geslapen! In Siem Reap heb ik zo vaak overdacht, maar nooit gedaan. Een hostel is een stuk goedkoper dan een hotel. Dat is dan de motivatie. Ik vond online een leuk hostel met afgescheiden slaapruimte, een zwembad en gezellige loungeruimte. Dus ik dacht , ik ga het es proberen. Na mijn dure verblijf in Sidemen waren 2 goedkope overnachtingen wel fijn. En, het is me prima bevallen! Het was een prima plek. Eigenlijk had je een beetje je eigen kamertje, omdat er tussen de bedden wanden stonden en je de voorkant dicht kon doen met een rolgordijn. Douche en toilet deel je dan. Ik heb er heerlijk geslapen, helemaal geen overlast van geluiden ofzo. Dus, nou ja, nu misschien ook maar es in Siem Reap proberen. Ik ontmoete er een Nederlandse vrouw. Best een aardig mens. Ze had wel heel veel behoefte aan contact. Ze wilde met me eten, met me winkelen (ik wilde toch nog een sarong kopen op Bali als aandenken) en met me naar het strand. En 's avonds wilde ze ook nog met me naar het journaal kijken. De eerste dingen heb ik allemaal met haar gedeeld (ach ja, voor 2 dagen prima), het journaal heb ik afgeslagen. Na 4 maanden zonder journaal zal die ene nieuwsuitzending niet veel toevoegen aan mijn gebrek aan wereldnieuws. En bij de meest schokkende zaken krijg ik een melding via nu.nl en dat vind ik eigenlijk wel genoeg nieuws. Van het hele gedoe in Amerika bijvoorbeeld wordt je toch helemaal niet vrolijk om maar iets te noemen. En stemmen in maart gaat dit keer ook niet lukken..... In ieder geval aan gezelschap geen gebrek gehad in Sanur.

Met Elsa heb ik regelmatig app contact. Zij is 1 van de nieuwe vrijwilligers. Zij en Nikki hebben eerst 4 maanden gereisd (Thailand, Vietnam en Laos). Van Nikki heb ik nooit een telefoonnummer gehad dus met haar app ik niet. Nikki haar zus is ook in Siem Reap. Dat was de reden dat Nikki en Elsa pas op dinsdag naar het dorp wilden gaan. Elsa blijkt nu overigens nog in Laos te zitten en is pas maandagavond in Siem Reap. Anyway: dinsdagochtend gaan we met z'n drieën naar Chhuck. Van Chheng heb ik begrepen dat mijn  spullen in Baca Villa zijn, waar Jan woont. Jan heeft zelf mijn kamer leeg gehaald en de spullen mee genomen. Dat lijkt voorlopig een geruststelling...... mr Pet de tuktukdriver neemt ze dinsdag mee vanuit Baca Villa. Verder zou Jan mij nog alles vertellen over het verblijf bij de overburen, maar Jan heeft deze week geen tijd. Dus, nou ja, we gaan het wel zien. Als ik Rita iedere dag maar even een knuffel kan geven en als m'n hangmat ergens hangt dan vind ik het prima. Maar dat zal vast lukken. Ik ben benieuwd hoe Laom en de family er bij zit, want die hebben nu dus geen huis..... Dinsdag weet ik alles en dan zal ik jullie volgend weekend weer verslag doen.

Nu ga ik pad Thai bestellen en nog een biertje. We appen, mailen en bellen weer :) Tot gauw en dikke knuffels vanuit Cambodja.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Weijnie:
    26 februari 2017
    Dag Karine,
    Gisteren je stem gehoord via de telefoon, toen je ouders in Elburg bij ons op ezoek waren.
    Weer genoten van je verslag, nu maar weer de beste wensen he.
    Groetjes Weijnie
  2. Ingrid:
    28 februari 2017
    Hoi,
    Weer een heerlijk reisverslag van je om te lezen en mee genieten van al je ervaringen, wat leuk dat de mensen daaar je gemist hadden !
    Veel plezier,
    Groeten vanuit het regenachtige Zaandam Xx