Suosdey

31 oktober 2016 - Siem Reap, Cambodja

Wat de Cambodjanen zeggen voor hallo.

Hallo vanuit Siem Reap. Ik ben even bij een hotel gaan zitten met een zwembad, om wat af te koelen. Het is vrij warm hier en zeker als je een eindje hebt gelopen, sijpelt het zweet overal uit vandaan. Even wennnen...... Een goed moment om es een eerste blog te gaan schrijven.

Ik ben hier inmiddels al weer voor de vierde dag. En Ik moet zeggen, het bevalt prima. Wat mij meteen opviel is de rust hier. Geen files, geen fly-overs, zoals bijvoorbeeld in Bangkok en Yangon en niet te vergeten  Delhi. Hier 2 banen vanaf het vliegveld tot aan de stad (7 km), 1 voor de brommers en de tuktuks en 1 voor overig gemotoriseerd verkeer. Dus heerlijk relaxed! De tuktuk zijn overigens brommers waar een bakje is achter gehangen. Ook hangen ze er af en toe een bakje naast. En zo vervoeren ze van alles en nog wat op hun brommers. Dat is hier wel helemaal in brommers.

En de Cambodjanen, ik ben er nu al door ontroerd. Wat een vriendelijke mensen. En ze lachen allemaal!  Alle tuktuk drivers spreken je sowieso aan ' you want tuktuk?' Maybe tomorrow?' Maar als je er geen een nodig hebt (en je moet ze de hele dag door teleurstellen op 1 of 2 na) dan is het ook prima en vragen ze nog belangstellend hoe het met je gaat en wensen je een goede dag.

Zaterdag had ik een afspraak met mr Chheng, zeg Chheng, de vrijwiligerscoordinator. Hij kwam naar mijn guesthouse toe. Een leuke, lachende, vrolijke 30 jarige Cambodjaan. Hij vertelde het een en ander over CDO en we hebben een sim kaart gekocht voor mijn mobiele telefoon. Later mijn papa gebeld met de nieuwe simkaart en dat is gelukt. Dus hem kunnen geruststellen dat ik ten allen tijde (wifi of niet) kan bellen, ook in het houten huis op palen tussen de rijstvelden.

Chheng vertelde dat Jan het vandaag te druk had en dat ik hem daarom morgen ga ontmoeten. Ik word om 8 uur opgehaald door dezelfde tuktukdriver die me van het vliegveld haalde. Chheng is er dan ook en na het bezoek aan Jan zullen we dan naar Chhuck gaan, het dorp waar het vrijwilligershuis en de kliniek staan. Het zal een enorm contrast zijn met hier in de stad waar werkelijk allles mogelijk is. Hier is een enorme hoeveelheid aan restaurantjes en pubs. Heerlijk, allles open, je zit altijd buiten.   Een tapbiertje in een pul kost 50 dollarcent (=45 cent), dus daar kun je er gerust een paar van drinken......  Er is hier 1 straat die heet de pubstreet, daar zal het tot in de late uurtjes feest zijn.....Een maaltijd kost niet meer dan 3 dollar. Ik ben zo blij dat ik hier nog 6 maanden kan eten, want het is zo verschrikkelijk lekkker! Noedels, curry's, fried rice en pad thai. En als je wilt kun je ook nog pizza's, spaghetti, mexicaans en nog meer eten.  Eno ja, ze hebben hier ook stokbrood. Je kunt hier je een half uur je voeten laten masseren voor 2 dollar en alles wat je maar wilt wordt geregeld.

Er worden hier 2 munteenheden gebruikt, de dollar en de riel. Als je bijvoorbeeld 50 dollarcent terug moet krijgen krijg je dat terug in riel. Riel kun je weer uitgeven in de dorpen. Beetje vreemd, maar het werkt.

Angkor Wat heb ik nog niet bezocht. De attractie van Siem Reap natuurlijk. Iedereen die ik hier spreek is er geweest en ik ben erg nieuwsgierig. Maar wat zo heerlijk is: ik heb nog zoveel tijd om Angkor Wat te bezoeken. In plaats daarvan heb ik de stad een beetje verkend, heb een dagje aan het zwembad gelegen en ben vanmorgen naar de yoga geweest. Dit werd gegeven door een Indiër (denk ik, ik heb het hem niet eens meer willen vragen). Deze man heeft de 90 minuten van de yogales (waar ik overigens alleen was) helemaal volgekletst. Hij heeft de beginselen van de yoga uit gelegd, heel interessant. Maar hij sprak engels met een indiaas accent en ook nog in een heel snel tempo, zodat ik denk ik 40 % van wat hij heeft gezegd echt goed heb kunnen verstaan. Zelfs toen hij 'de ontspanning' ging uitleggen is hij in totaal 20 seconden stil geweest. Heel bijzonder.

Ik ben even verplaatstvanwege de regen, nu een klein buitje, maar er zijn hier echt plensbuien gevallen! Net het staartje van het regenseizoen.

Ik ga kijken of ik wat fotootjes kan uploaden.

Morgen vertrek ik naar Chhuck. Ik ben heel benieuwd. Volgende week het verslag van Chhuck

Ik las dat het in Nederland koud gaat worden, vervelend;)

1. Sylvia:
    31 oktober 2016
    Hey Karine, wat heerlijk om op deze manier op de hoogte gehouden te worden van je reilen en zeilen aan de andere kant van de wereld. Ik ben razend benieuwd naar je eerste kennismaking met je 'nieuwe thuis' in Chhuck. Zet 'm op! Liefs, Sylvia
  2. Karine:
    31 oktober 2016
    Ik ben ook benieuwd Syl!!
  3. Broertje:
    31 oktober 2016
    Goed om te horen dat je het weg naar je zin hebt! De foto's zien er super uit! Ben benieuwd naar je eerste week, succes en veel plezier !
  4. Liesbeth:
    Klinkt goed! Succes en genieten maar. X
  5. Myranda:
    31 oktober 2016
    Wat leuk om te lezen Karine, en mooie foto's. Ben benieuwd naar de rest Veel plezier!
  6. Paula:
    31 oktober 2016
    ik smul nu al van je eerste verslag!succes in je eerste week en geniet ervan.
  7. Ilona:
    31 oktober 2016
    Wat leuk om je avonturen op deze manier te kunnen volgen. Ik heb genoten van je eerste verslag en de foto's en kijk al uit naar de de volgende! Heel veel plezier :-)
  8. Carolien:
    31 oktober 2016
    Het avontuur is goed begonnen en fijn dat we zo op de hoogte gehouden worden.
    Nog even wennen aan de hitte, maar dat zal snel genoeg gewend zijn. Hier wordt het al wat kouder, maar het zonnetje schijnt ook.
    Veel plezier met al je nieuwe ontdekkingen.
    Dikke kus xxx
  9. Saske:
    Leuk verhaal Karine! Vooral die yoga leek me erg ontspannend... :'-D
    Kijk uit naar de volgende blog, veel succes de eerste dagen in Chhuck!
  10. Cathy:
    31 oktober 2016
    Leuk Karine, te lezen dat je het goed hebt daar! Natuurlijk heel veel indrukken in het begin. En je weg daar in moeten zoeken. Stoer avontuur, hoor. Geniet en succes! Wel tof om zo een stuk mee te kunnen maken en kijken! Liefs Caat
  11. Ada:
    1 november 2016
    Wat een geweldige ervaring. Het ziet er ook fantastisch uit. Mooie foto's en wat een lekkere vis. Ben hartstikke benieuwd naar het vervolg. Geniet en heel veel plezier. Kus.
  12. Rie Brinkman:
    2 november 2016
    Het begin van je onderneming klinkt goed! Graag volg ik je verslag van je belevenissen. Succes, hartelijke groet.
  13. Yvonne:
    4 november 2016
    Hi Karine...... wat leuk iets van je te horen en je verhaal te lezen! Verheug me op het volgende............... geniet van alles X