Hier schijnt nog steeds de zon, 31 graden :)

3 december 2016 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal,

Hier nog steeds lekker warm. Alhoewel we wel een paar 'koelere" nachten hebben gehad. Dat je 's nachts denkt, ik trek even m'n laken over me heen. 'S Morgens is het dan ook nog een beetje koel, dat is best lekker. Om een ur of 10 - 11 is het dan weer ernstig warm, zeker als de zon schijnt. Maar goed, dit klimaat past denk ik toch beter bij me dan het hollandse.

Het verblijf in het dorp wordt steeds aangenamer: eerst kwam ik er achter dat er gewoon bier te krijgen is op het dorp en nu hebben we ontdekt dat er iedere  ochtend een bakkertje langs komt met verse baguettes! De kaas kopen we in de supermarkt in Siem Reap en zo zitten we 's morgens heerlijk aan een stokbroodje kaas. Wat wil een mens nog meer? Ik zal meteen even vertellen dat ik in Siem Reap met Sjax gerookte zalm heb gegeten met rode ui, kappertjes en crème fraiche! Een fles Chardonnay er bij in een koeler met twee mooie wijnglazen. Oh, wat een verwennerij! In Siem Reap betaal je dan ook wel de hoofdprijs (of eigenlijk hetzelfde als in Nederland, maar dat is hier heeeel veel geld).  Maar Sjax wilde me er op trakteren, dus ik heb het me maar laten smaken.

Een tijdje terug schreef ik over Sinoon,het meisje met de dwarslaesie. Ik heb haar vanaf het begin iedere week bezocht. Met name om haar te stimuleren naar school te gaan. Gedurende de afgelopen 4 weken heb ik een hele trukendoos voorbij horen komen, met redenen waardoor ze niet naar school kon. Eerst had ze geen incontinentiemateriaal meer. Dat voor haar gekocht en afgeleverd. De week erna was ze sick, hoofdpijn. Toen kon haar moeder haar niet brengen en daarna nog van alles en nog wat. Tegen mij vertelde ze dat ze iedere dag naar school ging. Ze had van Rita boeken en een schooluniform gekregen. Ik vroeg haar of ze als ze uit school kwam langs de kliniek wilde komen om haar uniform te showen. Nou, nooit gezien. Dus afgelopen week ben ik maar eens op school gaan kijken of ze daar was. Ze was er niet. Van haar teacher begreep ik dat ze er sinds het nieuwe schooljaar nog niet was geweest. Ook de teacher was not amused dat ze daar over loog. (Borderline hebben ze hier waarschijnlijk nooit van gehoord) Dus weer naar huis toe gegaan en haar hiermee geconfronteerd. De volgende dag met de teacher naar haar toe gegaan om er achter te komen wat de reden is dat ze niet naar school gaat. Zij spreekt amper engels dus dat maakt het lastig.  Ik heb de teacher haar laten vertellen dat als ze de boeken en het uniform niet gebruikt, dat we het dan aan een ander geven die wel graag naar school wil. Vervolgens vroeg ze de teacher of ze dan naar klas 8a mocht.De teacher heeft daarmee ingestemd, maar ook gezegd dat als ze er de volgende morgen niet zou zijn dat het dan einde verhaal is. De volgende ochtend naar de school toe gegaan en ze was er! Zo'n meisje heeft straks een groot probleem als ze nu niet gaat leren; nu woont ze nog bij haar moeder, die op het land werkt. Maar als haar moeder er op een goed moment niet meer is, dan heeft Sinoon geen inkomen. Jan heeft haar ooit aangeboden dat wanneer ze naar school gaat dat ze dan in de toekomst wat administratie kan doen op de kliniek. Tot op heden was dat voor haar nog geen aanleiding om naar school te gaan. Hopen dat ze er aankomende  week weer is!

En ja, dan het gezin met de 7 kinderen. Maandagmiddag weer naar de moeder toe gegaan. Ze zag er echt stukken beter uit! Of door de medicatie of door het eten van rijst, vlees en groenten of omdat ze binnenkort een nieuwe woning krijgt, dat vertelt het verhaal niet. Maar toen Anja en ik maandag aan kwamen fietsen lachte ze ons hartelijk toe. Het was al heel fijn haar te zien lachen! We hebben nu ieder dag groente en fruit gebracht. Dinsdag kwamen we Chheng onderweg tegen, die ging ook naar haar  toe, dit in verband met het nieuwe huis dat gebouwd gaat worden. Gelukkig konden we toen even met haar communiceren met Chheng als tolk. Ze vond het erg fijn als we af en toe komen helpen met het wassen van de kinderen omdat ze daar nog geen energie voor heeft. Dus ook afgelopen week weer met de kindjes naar de waterpomp gelopen. En de waterpomp, die ze dus nu vanuit Nederland krijgt van enkele bloglezers hier, wordt woensdag geslagen. Als ik het goed  begrepen heb wordt haar huis ook aankomende week gesloopt. De 'keuken' was al gesloopt vorige week. Dus het gaat weer een spannende week worden met allemaal nieuwe, leuke dingen!  Ik ga kijken of het lukt van het slaan van de pomp een filmpje te maken en zal dat dan hier op het blog zetten. Wordt vervolgd

Afgelopen week hadden we nog bezoek van 4 Nederlanders. Zij kennen CDO al langer en Jan dus ook. Een van de mannen is vermogensbeheerder van het vermogen van bekende Nederlanders (we weten natuurlijk niet wie). Die doen jaarlijks een gift voor CDO. Een ander was aan het filmen. Het huis, de kliniek, interviews met Jan en interviews met ons vrijwilligers. Het filmpje dat op de site van CDO staat moet vervangen worden. Hele dikke kans dat ik daar straks ook op sta. Een van de mannen ,Theo, wilde ook in het huis slapen om te zien hoe het daar de vrijwilligers vergaat. Chheng en Jan hadden geregeld dat Sjax dan bij de overburen moest gaan slapen. Daar had Sjax helemaal geen zin, zeg maar gewoon dat hij het heeft geweigerd. Op Sjax z'n kamer stond nog een stretcher, dus Sjax heeft geregeld dat Theo bij hem op de kamer ging slapen. Ook Theo lustte wel een biertje aan het einde van de middag. Wel tegen hem gezegd dat wij dat wel doen, maar dat dat dus niet is toegestaan. Daar was hij van op de hoogte. Toen zij met Rita in Takeo waren 2 weken geleden (de andere commune van CDO) hebben zij geen bier kunnen drinken omdat Rita het niet toestond. En vervolgens gaf hij ons geld om een paar biertjes te halen, haha.  Dit blog laat ik maar niet publiceren op de site van CDO........

Oké allemaal, ik wens jullie een goed weekend en voor degenen die het gaan vieren een leuke Sinterklaasavond.

Dikke knuffels

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ingrid:
    3 december 2016
    Hoi Karine,
    Weer een leuk verslag van je , straks word je nog een bekende Nederlander !
    Veel succes xx
  2. Myranda:
    4 december 2016
    Hoi Karine, mooi verslag om te lezen en fijn dat de mevrouw met 7 kinderen weer wat opknapt! Succes de komende tijd!
  3. Broertje:
    5 december 2016
    Ey zus!
    Wat leuk dat je energie die je erin hebt gestoken ook daadwerkelijk zichtbaar effect heeft! Dat zal voor jou ook een heerlijk gevoel zijn! Hopen dat Sinoon nu trouw de lessen zal gaan volgen. Werkse deze week en tot de volgende blog! xx