Siem Reap, Phnom Penh en Chi Phat

10 april 2017 - Chi Pat Village, Cambodja

Hallo allemaal,

Even een gaatje gevonden om het blog te schrijven. Ik zit nu in Chi Phat. Chi Phat is een dorpje in de Cardamon Mountains. Het dorpje is geholpen door een organisatie om er een toeristendorpje van te maken. Dus de dorpelingen hebben hun huis nu beschikbaar gesteld als homestay of guesthouse of ze hebben bungalowtjes neer gezet. Er is een visitorcentre in het dorp die de overnachtingen regelt. En verder is er weinig in het dorp, ook geen wifi, behalve in het visitorcentre. Hanneke, Wimjan en ik zitten nu in een bungalow. En het is hier af en toe echt hilarisch. Ik heb hun van te voren verteld dat het in Cambodja erg relaxed is en dat alles mogelijk is, nou daar is Chi Phat zeker weer een goed voorbeeld van. Onze bungalow ligt 3 kilometer uit het dorp. Als we van het dorp naar de bungalow willen of andersom worden we vervoerd in de tuktuk van de eigenaar van de bungalows. Volgens mij is het de enige tuktuk in het dorp. We zijn hier gekomen met een houten motorboot vanaf Anduong Thek. Daar zijn we uit de minibus gezet waar we in Phnom Penh ingestapt waren. Vanaf Anduong Thek konden we of 45 minuten achter op een motobike of 2 uur in de houten boot. De eerste was geen optie omdat dat met de bagage erg lastig was en ons leek de boottocht wel idyllisch. Na 2 uur op een houten bankje werd het al iets minder idyllisch. Onderweg nog een regenbui, waardoor Wimjan half nat was geregend. Dus uiteindelijk was het wel fijn dat we uit de boot konden. Een van ons kon de bungalow bekijken (achter op de brommer) en Hanneke en Wimjan vonden dat ik dat maar moest doen. Dus ik achter op de brommer door het dorp. Schoot ik meteen helemaal vol omdat het net was of ik weer in m'n 'eigen' dorp achter op de brommer zat. Even het gemis van iets dat er niet meer was. De bungalow ligt heerlijk rustig (we zijn ook de enige gasten) en naast de bungalow hebben we onze eigen natuurlijke zwempool met waterval. Ik kwam dus heel enthousiast weer terug en vervolgens zijn we na een biertje in de tuktuk naar de bungalow gegaan. Omdat ik had gevraagd of we daar ook een biertje, colaatje en water konden kopen werd dat meteen aangeleverd en in de koelbox gedaan. Mooi, dat was geregeld. De bungalow is verder heel basic met af en toe stroom via een aggregaat, een koude douche, 2 tweepersoonsbedden met klamboe en een veranda met 3 plastic stoeltjes. En het is hier zo fantastisch dat we hier nog steeds zitten. Morgen gaan we na 4 nachten weer verder. In het dorp zijn 2 restaurantjes of je kunt eten bij het visitorcentre en er zijn een paar shopjes. Het is hier werkelijk waar snoeiheet. Het water gutst eigenlijk bijna de hele dag van je lijf af. Zeer hoge luchtvochtigheid. Dus we doen het een beetje rustig aan, tenminste behalve gisteren. De eerste dag hebben we een kookcursus gedaan en heerlijke curry gemaakt. En verder rustig wakker geworden en fried rice bij de bungalow gegeten als ontbijt. De eigenaar en zijn 8 jarig zoontje doen er alles aan om het ons naar de zin te maken.  Gisteren hebben een mountainbiketour gedaan. We dachten dat we de 'easy' tour hadden geboekt, maar achteraf bleek dat we de 'medium-hard' tour hadden gedaan. Onze kleren waren gewoon drijfnat. We gingen de bossen in en de jungle. Het was wel heel gaaf om daar met de mountainbike door heen te gaan. Over stenen, boomstronken, door rivieren, zand, modder, onder boomtakken door, heel spannend allemaal. Ik gleed nog onderuit omdat ik iets te veel de uitdaging opzocht, daarna heb ik me maar een beetje ingehouden. En er kwam geen eind aan. We moesten ook steeds stukken lopen omdat er niet te fietsen viel. Onze gids (die nauwelijks engels sprak) zei opeen gegeven moment nog 5 minuten naar de waterval. Tenminste dat dachten wij, later bleek dat hij 5 kilometer bedoelde...... en we schoten voor geen meter op, moesten steeds stoppen voor water (we hadden 3 liter mee). Uiteindelijk, na 3 en half uur fietsen/ lopen, waren we bij de waterval. Daar konden we even afkoelen en hebben we de meegekregen lunch genuttigd. We wisten echt niet hoe lang en hoe we weer terug moesten, dus we zijn niet te lang blijven zitten en hebben de gids de directe weg terug gevraagd naar Chi Path (we waren wel een beetje kapot). Toen bleek dat we nog maar 1 uur hoefden te fietsen over een vrij normale weg, dus we waren om 14 uur weer bij de bungalow. Even op bed gaan liggen bij de fan om een beetje bij te komen. Wimjan en ik zijn daarna nog in ons thermaal bad gaan zwemmen (de temperatuur is nogal hoog en niet heel verkoelend, maar wel heel rustgevend). Tegen 6 uur (vlak voor donker) zijn we op de fietsen naar het dorp gefietst en hebben de fietsen ingeleverd. Vervolgens kwamen we er achter dat we eigenlijk nergens meer konden eten. Niet in het visitorcentre en het restaurantje was ook al 'finished' . Tja, wat nu? Dan maar de tuktuk laten bellen en vragen of we daar nog dinner konden krijgen, maar dat kon ook niet. Er was een wending in het dorp dus misschien was dat de reden dat het dorp enigszins ontregeld was. Uiteindelijk bood het meisje bij de visitorcentre aan om nog noedels voor ons te maken. En toen we weer om de tuktuk vroegen bleek de eigenaar bij de wending te zijn en kwamen er voor ons 3 brommers die ons naar onze bungalow hebben gebracht. Bij de bungalow werd ook nog geregeld dat de koelbox met bier en cola op onze veranda kwam te staan. Dat had de eigenaar vast door gegeven. Dus dat was al met al best hilarisch en inderdaad komt in Cambodja alles altijd goed. Vandaag zijn we lekker rustig wakker geworden, koffie gedronken, die op de veranda wordt geserveerd en weer fried rice gegeten als ontbijt, even gezwommen en in het dorp een massage genomen. Zie verder de foto's om een beeld te krijgen. Morgen gaan we dit paradijsje verlaten en gaan naar Sihanouville. We gaan heel decadent met een privechauffeur. Anders moeten we daar met 3 verschillende vervoersvormen naar toe, dus we maken het ons even makkelijk.

We zijn ook nog 3 dagen in Siem Reap geweest en 2 dagen in Phnom Penh. Eigenlijk is het allemaal al weer te veel om te vertellen wat we hebben gedaan en beleefd. In ieder geval hebben we veel lol samen en gelukkig genieten Hanneke en Wimjan ook volop van Cambodja.

In Siem Reap hebben we 2 keer Angkor bezocht. Wat wel grappig was dat we de eerste dag met Chheng in de tuktuk naar Angkor zijn gegaan. Leuk om hem weer te zien. Aan het eind van de dag stopten we nog bij zijn broer om een drankje te doen. Chheng serveerde ons een bordje met 2 soorten snackjes, volgens hem vis. Toen ik een stukje in m'n mond deed smaakte dat echt niet naar vis, dus ik heb het gauw uit gespuugd. Wimjan en Hanneke aten het wel op. Aan de broer nog gevraagd wat het was en die zei met enige dubieuze vertraging dat het koe was. We concludeerden toen zelf eigenlijk al dat het best hond kon zijn omdat ik wist dat ze dat in Cambodja eten. Later kregen we van een Cambodjaan te horen dat er op de kraampjes in Angkor inderdaad wel hond werd verkocht. Een bijzondere experience dus. Aan Chheng gevraagd of hij met ons naar de beergarden wilde gaan. Dat wilde hij. Ook omdat dat gewoon een leuke Khmer experience is en zonder Cambodjaan wordt het gewoon lastig omdat de menukaart in het Khmer is en ze daar amper engels spreken. Dus daar nog even gezellig gezeten, gegeten en bier uit onze eigen tap gedronken.

In Phnom Penh hebben we de killing fileds en de gevangenis bezocht waar de rode Khmer de gevangen vasthielden en martelden. Heel indrukwekkend om de verhalen te horen en de beelden te zien. Verder waren we van Phnom Penh niet onder de indruk, maar dat had ik de vorige keer ook al geconstateerd.

Voor nu stop ik er mee. Ik heb lang niet alles verteld, maar evengoed al weer een heel verhaal. We gaan even wat eten en daarna boer zoekt vrouw kijken. En de foto's moeten er nog op!! Druk, druk.......

Dikke knuffels voor jullie allemaal vanuit het mooie Cambodja. xxxxxxx

1. Blanche:
    11 april 2017
    Hoi Karine! Je hebt weer wat ontberingen doorstaan, maar je redt je elke keer weer! Ik was nog nooit in dat deel van de wereld maar het valt me op dat je hulp krijgt waar nodig en eten en zelfs een koud biertje kunt krijgen! Ik denk dat jij inmiddels de ervaring hebt om dit voor elkaar te krijgen? Ik herken uit India en Nepal wel de vele aanbiedingen om je te laten vervoeren. Logisch, mensen kunnen dan een beetje geld verdienen om in hun onderhoud te voorzien. Goed om te lezen dat je met vrienden bent! Dat is super belangrijk (en Nederlands kunnen praten). Neen, ik denk dat je Amsterdam heel erg saai gaat vinden. Te comfortabel! Denk er nog maar niet over na. Carpe diem!
    Ik ben sinds 1 april in Málaga en geniet van de mensen, het buitenleven, de warmte, de feestjes en het heerlijke eten. Afleiding genoeg dus. Wil ook niet terug naar Amsterdam!
    Hasta luego! Blanche
  2. Wieni:
    15 april 2017
    Hoi Karine, hele goede paasdagen in het verre Cambodja.