Weekje siem reap

1 april 2017 - Siem Reap, Cambodja

Hallo iedereen,

Het plenst hier!! Ik was bij de voetmassage toen het begon te regenen, dat is nu al 2 uur geleden. En echt geen optie om er doorheen te fietsen, want dan ben ik doorweekt. Dus nu aan het schuilen bij Mexicaans restaurant. En voor het eerst in 5 maanden dat ik het koud heb! Gisteren had ik het nog zo heet dat ik bang was dat ik niet goed zou worden en nu zit ik met kippenvel.  Heel bijzonder. Ik heb net kaas quesquedillas besteld, mjammie. En een uitgelezen moment om m'n blog dan maar te gaan schrijven. Hoewel het een klein blogje zal worden, want een week Siem Reap daar kan ik na alle verhalen die ik er over schreef niet een ellenlang verhaal van maken.

Het dorp lijkt nu al weer heel lang geleden. En het is goed, het is een afgesloten verhaal. In het begin van de week heb ik nog wel momenten gehad dat ik volschoot en ik zal maar eerlijk opbiechten dat ik het vorige blog schreef (ook bij deze Mexicaan trouwens) terwijl de tranen over m'n wangen biggelden. En ook toen ik van de week 'Faded' hoorde van Alice Walker bij m'n biertentje, schoot ik toch ook wel vol. Dit nummer heb ik zo vaak gehoord sinds ik in Siem Reap ben, dus dan passeert alles weer even de revue wat ik hier allemaal beleefd en meegemaakt heb. En ook wel verwondering; ' huh, maak ik dit echt allemaal mee?' Maar bovenal blijdschap, dat ik dit heb gedaan en dat het me zoveel mooie dingen heeft gebracht. Ik weet nog dat ik toen ik hier een maand was dat ik zat te skypen met Arjen en Robert en dat Arjen nog zoiets zei van als het vanaf nu niet meer lukt om wat voor reden dan ook, dan ben je in ieder geval een maand in Cambodja geweest. En dat heb ik natuurlijk ook steeds gezegd: als ik er klaar mee ben kan ik altijd terug. Ook merkte ik van de week wel een beetje angst: ' o jee, hoe moet het als ik straks weer terug ben in Nederland?' Kortom, van alles is langs gekomen en denk ik ook weer een plekje gekregen. Want voor nu is het goed zo.

Ondanks dat ik al 5 maanden in Siem Reap zit (of misschien dankzij) heb ik me hier weer prima vermaakt de afgelopen week. En, ik heb in een dorm geslapen! Eerst 2 nachten in Central hostel. Daar lag ik hoog op een stapelbed, wat nog niet mee viel om er in te komen en al helemaal niet om er uit te komen. En 's nachts moet ik er soms wel 3x uit om naar de wc te gaan, dus dat was niet heel handig. Ik scheurde er ook nog door uit m'n broek van 3 dollar, maar die heb ik weer laten repareren voor 1 dollar. Daarna ben ik verkast naar een andere dorm en die was prima! Een afgesloten ruimte met alleen een matras er in en een gordijntje er voor. Lampje en stopcontact er in. Lekker in de airco, een goeie douche en heerlijk rustig (afgezien van de wekkertjes die gaan van de mensen die de zonsopgang in Angkor gaan doen, erg populair) en dat voor maar 5 dollar! Ligt naast het hotel waar ik wel vaker verbleef en kan daar naar het zwembad. Voor nu prima. Ik had er niet ieder weekend willen verblijven toen ik nog in het dorp zat hoor met onderbroken nachten door bruiloften, begrafenissen, kukelende hanen, blaffende honden en schreeuwende katten. Daarbij ging ik daar met m'n zaklamp 's nachts naar de wc buiten en dan zat er soms ook nog een kikker op de wc bril. Toen was ik heel blij met m'n eigen kamer en douche in Siem Reap.

Verder de week door gekomen met yoga en voetmassages, een beetje shoppen en met lekker eten. Na 5 maanden is er bij mij toch meer behoefte aan wat westers eten. Curry en noedels ook nog steeds lekker hoor. Maar van de week bestelde ik patato wedges met mayonaise en dat was toch wel heeeel lekker na 5 maanden. Ook nog een vegetarische hamburger met frietjes gegeten die ook heerlijk smaakte. Gek idee he, dat je 3x per dag uit eten gaat......... ik moet zeggen dat ik ook niet heel veel puf had om van alles te ondernemen. Terwijl ik eigenlijk wel vond dat ik nog een keer naar Angkor moest. Zeker omdat ik een 7 rittenkaart had gekocht van dit wereldwonder. Ik kon nog wel een tuktuk delen, maar ja, ik dacht dan ga ik weer datzelfde rondje doen. (En dat ga ik met Hanneke en Wimjan natuurlijk ook weer doen). Dus ik dacht, laat ik er op de fiets heen gaan, da's toch weer anders. Daar heb ik vreselijke spijt van gekregen. Het is een half uur fietsen naar Angkor checkpoint (waar, even een zjspoortje, zelfs de man van de kaartcontrole aan mij vroeg of ik de volgende dag weer ging want hij wilde mij dan wel brengen met zijn tuktuk, very cheap. Alle tuktukdrivers zitten echt te springen om een ritje, zeker nu het hoogseizoen een beetje achter de rug is en ze natuurlijk minder geld verdienen. Chheng bood mij ook nog per app aan om ons zondag naar Angkor te brengen. Aan tuktuk vervoer hier geen gebrek, t is alleen iedere keer weer afdingen en zoeken naar een goede prijs) maar vanaf het checkpoint ben je natuurlijk niet meteen bij de tempels, het is een enorm groot gebied. En ik had het warm en de zon brandde enorm en ik trapte me letterlijk in het zweet. Een paar fotootjes genomen en een koud colaatje genomen voor de suikers en toen weer snel terug naar Siem Reap. Ik dacht echt ik val zo van m'n fiets af. Ik was werkelijk waar helemaal nat van het zweet, kon m'n onderbroek bijna uitwringen. Ik was blij dat ik weer onder de douche stond en heb de rest van de dag bij het zwembad gelegen.

Nog 5 uurtjes en dan komen Hanneke en Wimjan aan op het vliegveld. Ik ga ze natuurlijk ophalen, kan niet wachten! Volgende week een nieuw reisverhaal. Ik zou niet weten waar vandaan, want we hebben wel allemaal ideeën, maar nog geen plan. Het enige dat we weten is dat we morgen en overmorgen naar Angkor gaan en dat we 19 april terug moeten zijn in Phnom Penh omdat Hanneke en Wimjan daarvandaan de 20ste weer terugvliegen.

O ja, ik kreeg nog een bericht van Annette, met wie ik de eerste weken in het dorp heb gezeten dat ze een uur geskyped hadden met Nienke van CDO en dat CDO gaat heroverwegen of ze nog wel vrijwiligers naar Chhuck moeten sturen. Alle gesprekken en mails met feedback dan misschien toch niet voor niets geweest........ eerst de boel maar es beter organiseren daar.

Tot volgende week!! (T' is hier nog steeds niet helemaal droog)

Heel veel knuffels!

1. Ingrid:
    1 april 2017
    Hoi , wat dijn dat je zo een lekkere week hebt gehad , na het afscheid zo dat alles weer een plaats heeft gekregen,
    De foto's van je hostel herken ik in die van Maikel !!
    Heelveel plezier straks met Hanneke en Wimjan, geniet van het samen zijn,
    Ik hoop dat het weer droog is ,
    Liefs Ingrid
  2. Yvonne:
    4 april 2017
    Hi Karine wat een leuk verhaal weer, wat maak je veel mee! heb het weer met plezier gelezen, veel plezier met je bezoek en geniet van alles, X yvonne
  3. Myranda:
    8 april 2017
    Veel plezier met de vrienden die er zijn gr Myran
  4. Ralph Timmer:
    9 april 2017
    Hoi Karine, mooie verhalen en geniet ervan! (Krijg ze van Marije doorgestuurd)
    Als je straks (ver weg) weer in Nederland komt is ook weer gezellig hoor!!
    Eerst nieuwe avonturen.
    Groetjes