Weinig patiënten en Angkor bezocht

15 januari 2017 - Siem Reap, Cambodja

Hallo allemaal,

Weer een week achter de rug in het mooie Cambodja. En, het verveelt nog steeds niet. Afgelopen week was het in de kliniek erg rustig. Nauwelijks patiënten. Ratana verklaart dat omdat de dorpelingen nog steeds bezig zijn met de rijstoogst en dan soms een heel eind van het dorp vandaan verblijven. Wel in deze periode meer bevallingen. En daar heb ik er dinsdag 1 van mee gemaakt. Was weer indrukwekkend. Het grappige is dat de schoonmaakster assisteert bij de bevalling. Zo stond ze zand te scheppen en zo stond ze de buik en benen van de vrouw in kwestie te masseren. De oma van de bevallende vrouw kwam ook af en toe even kijken. Ze bleef maar over mijn armen wrijven en benadrukte steeds het verschil met haar magere armpjes. Ze bleef maar Khmer tegen mij praten. Ik sprak Nederlands tegen haar en zo is het net of je een echt gesprek aan het voeren bent...... En vervolgens kwam er een jongetje ter wereld van 3,5 kg........

Tim, de vrijwilliger, geeft engelse les op 3 scholen in het dorp. Deze engelse lessen worden ook door CDO betaald, de leraren en het lesmateriaal. Maandagmiddag met Tim mee gegaan naar de engelse les. Dat is weer eens wat anders en erg leuk om te zien. De lesmethode is veel klassikaal woorden en zinnen opdreunen. Volgens Tim imiteren ze de klanken, maar weten ze eigenlijk niet eens wat ze zeggen. Je ziet dat ook bij de jongens in ons huis: Ze kunnen best wat engelse woorden benoemen en als je ze een eenvoudige vraag stelt weten ze het meestal wel, maar een gesprekje voeren is met hun niet mogelijk. Ik oefen af en toe wel met ze, zij het engels , ik het khmer. Aanstaande week ga ik ook weer een keer met Tim mee. Hij moet 's morgens om 7 uur de deur al uit en zijn middaglessen duren tot 19 uur. Dan lig ik allang in de hangmat als hij terug komt......

Woensdagmiddag ben ik bij het huis gebleven. Ik had ook veel last van de warmte van de week. Een beetje kletsen met Laum en spelen met Rita is ook een leuke tijdsbesteding. En verder lekker lezen in de hangmat. Dinsdag ben ik bij Koan geweest (de moeder met de 7 kinderen). Zij krijgt nog steeds rijst van CDO en nu ook wat geld om eten van te kunnen kopen. De 4 oudste kinderen gaan nu naar school (zij hebben van CDO schooluniform gekregen). De jongste kinderen kunnen niet alleen thuis blijven, dus werken is voor de moeder nog onmogelijk. Ik heb haar even gedag gezegd en wat eten gebracht. Daarna ging ik achter haar huis even een stukje fietsen; het landschap is zo mooi in de middagzon. En toen kwam zij er ook aan fietsen. Ze bleek daar een flinke groentetuin te hebben, dat ze net helemaal heeft aangelegd. Zo kan zij straks haar groente verkopen en daarmee geld verdienen. Zo leuk om te zien dat zij zo actief bezig is met haar inkomen! Ze liep met 2 gieters steeds naar het riviertje om zo de tuin te bewateren. Ze vond het leuk mij daar tegen te komen en liet vol trots haar tuin zien. Voor degenen die dit 'project' hebben gesponsord: ik heb nog een beetje geld over. Ik heb hier in Siem Reap shampoo, tandpasta en douchegel voor haar en de kinderen gekocht. Aankomende week ga ik met Chheng naar een ' nieuwe' hulpbehoevende familie. Daarover hoop ik volgende week meer.

Afgelopen donderdag hebben Chheng, Tim,een timmerman, Koan en ik de wanden gemaakt voor het huis van Koan. Dit was nog steeds niet af. Eerst een raamwerk maken, daarna de palmbladeren er op spijkeren en dan aan het huis monteren. Allemaal met materialen van het oude huis. Heel inventief. En best een vermoeiend dagje in de warmte. Koan had ook van oude materialen een huisje gemaakt voor haar kippen. Ze heeft enorm veel energie! Meer als dat ik haar de eerste keer ontmoette.

De muizen zijn nog steeds aanwezig in het huis. Van de week zat er ook weer 1 in m'n kamer 's nachts en hoorde ik ze rennen op het plafond. Gelukkig heb ik goed geslapen afgelopen week  en ze dus verder niet gehoord. De kat is nog te klein om ze te vangen.... Tim gaat aankomende week de muizenvallen weer zetten. Verder heeft Ratany weer een nieuwe vechthaan gekocht. Deze wordt iedere ochtend bij de waterpomp gewassen. Dit geeft de haan ' power' voor de gevechten. Met andere woorden: Ratany gokt dus met hanen. Een tijdje terug had hij er ook 1, maar die had hij verkocht. Nu lopen er weer 3 hanen rond. En verder hebben we ongeveer 1x in de 2 weken kuikentjes. Als de kippen groot genoeg zijn worden ze opgegeten of verkocht. Een van de kalkoen had ook 2 jonkies. Die waren op een gegeven moment spoorloos verdwenen: opgegeten door de jonge honden van de buren. Van de week lag ik in m'n hangmat,zie ik de hond van de buren door onze tuin lopen met een zwarte kip in z'n bek. Op eigen erf aangekomen verorberde hij z'n buit. Omdat ik het bijna niet kon geloven ging ik kijken bij die hond, had ie alleen nog een poot van de kip. De rest van de kip was helemaal opgegeten. Toen Laum terug kwam van lesgeven vertelde ik wat ik had gezien. Toen bleek dat ze nog maar 4 van de 7 zwarte kippen hadden. De hond van Laum is een hele lieve hond, die doet niemand kwaad. Die heeft niet eens gereageerd op het kleine katje. Als we met de tuktuk terug komen uit Siem Reap kwispelt die hond zelfs, terwijl ik niets met honden heb, haha

Gisteren eindelijk de Angkor tempels bezocht. Zoals ik al eerder schreef: de toegangsprijs voor 1 dag gaat 1 februari omhoog van 20 naar 37 dollar! Dus nog net op de valreep. Als je een dagticket koopt dan kun je die de dag van te voren al kopen en dan ook de zonsondergang bij Angkor Wat al zien. Dus Tim en ik gingen meteen vrijdagmiddag met de tuktuk naar de tempels. Angkor ging echter al vroeg dicht, dus we werden er om half 6 al weer uit geveegd. Het duurde natuurlijk wel even voordat iedereen weg was. Maar omdat we laatsten waren die bij Angkor Wat weg gingen hebben we wel foto's zonder mensen! De Angkor tempels worden jaarlijks door 2 miljoen mensen bezocht, dat zijn er duizenden per dag. De volgende ochtend dus weer met de tuktuk richting de tempels. De meeste bezoekers zijn bij de Angkor Wat, terwijl er natuurlijk nog veel meer tempels te bezichtigen zijn. Daar was het gelukkig iets rustiger. De tempels liggen in bebost gebied. Toen het herontdekt werd was het helemaal overgroeid door de jungle. Daardoor zie je nu ook nog steeds bomen die over de tempels zijn heen gegroeid. Na ongeveer 7 tempels waren we tempel moe (en het was ook weer zeer warm) en gingen we om 15 uur weer terug met de tuktuk. Zeker de moeite om een bezoek te brengen en blij dat ik het nu gezien heb.

Ik ben ook verhuisd van hotel. Ik had zin in iets meer luxe. En alle hotels zijn hier nu toch duurder geworden. In mijn eigen hotel betaalde ik ook al 11$ ipv eerst 8$ . Ik was bij een ander hotel langs gelopen en vertelde dat ik vrijwilliger was en of hij een goede prijs voor me kon maken en dat was gelukt. Dus nu heb ik een douche met grote douchekop met lekker warm water, een koelkast, een kluis, airco, een föhn, een buitenzitje voor de kamer (en een zwembad, maar dat had ik natuurlijk al) en een vriendelijke eigenaar. En heel vlakbij mijn favoriete restaurantjes. Dus ik heb voor volgend weekend hier maar weer geboekt. Dat is dan weer iets om naar uit te kijken.

Oké mensen, hier is het inmiddels al weer donker. Ik ga zo een curry bestellen en haal daarna nog even een cocktail bij de Pubstreet. Proost :)

Knuffels uit een warm Cambodja, xxx

1. Broertje:
    15 januari 2017
    Wat leuk zus! Een mooie week achter de rug maar dat komt natuurlijk ook omdat je helemaal uitgerust ben van je vakantie.. en karine leuk met honden, dat is een goed teken mocht er hier ooit een klein labradortje komen mooie verhalen tot snel! Xx
  2. Simone:
    15 januari 2017
    Lieve Karine,
    Wat een prachtverhalen! Fantastisch wat je allemaal meemaakt. Zo bijzonder om met de bevolking op te trekken, veel te betekenen en ook af en toe lekker vakantiegevoel te hebben. Lijkt me heerlijk, zo goed dat je dit aan het doen bent! Je ziet er ook zo prettig ontspannen uit op de foto's, wordt bijna jaloers! Dit pakken ze je nooit meer af Karine, wat een ervaring. Cambodja stijgt steeds meer op mijn wensenlijstje! Geniet, veel liefs Simone xxx